Monday, 23 May 2016

BAHAN BANTU MENGAJAR

Definisi

Alat bantu mengajar (ABM) adalah faktor terpenting dalam menentukan kejayaan program pembelajaran, menimbulkan rangsangan keinginan pelajar-pelajar untuk mengetahui sesuatu dan untuk menjadikan pembelajaran  baik dan lebih menarik. Menurut Mok Soon Sang (1991), ABM merupakan intipati dalam membantu guru bagi melincikan dan melancarkan pengajaran dalam usaha memudahkan pelajar memahami konsep dan isi serta fakta dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Menurut Mohd Aris bin Othman, Hajah Siti Fatihah binti Abdullah dan Hajah Asmah binti Abd. Rahman (2004), melalui penggunaan ABM dalam pengajaran, pelajar bukan sahaja boleh nampak pergerakan yang dilakukakan tetapi pelajar dapat membaiki kesalahan yang dilakukan semasa menjalankan aktiviti tersebut. Keadaan ini akan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih bertenaga dan dapat menarik minat pelajar untuk belajar.

Bahan bantu mengajar (BBM) bukanlah merupakan sesuatu yang tersisih sifatnya daripada proses pengajaran dan pembelajaran.  Mengikut Noraziah Abdul Hamid ( 1981: 2 ) ‘ alat bantu ‘ itu mestilah dianggap sebagai satu bahagian yang padu dalam proses tersebut. Ia bertujuan untuk menambah kelancaran perhubungan antara guru dan murid dan sebaliknya, murid sesama murid serta membantu atau mempercepatkan  proses pemahaman mereka. Pendapat ini disokong sama oleh Edgar Dale ( 1964 ) yang digambarkan dalam bentuk “cone of experience” di mana proses pembelajaran bermula dengan proses aspek semi-abstrak hingga kepada yang lebih abstrak. Penggunaan BBM juga sebahagian daripada kaedah dan idea-idea yang disampaikan oleh guru kepada murid-muridnya. Walau kaedah apa digunakan sekalipun BBM pasti turut sama, supaya komunikasi guru murid berjalan dengan baik. 
        


Jenis-jenis Bahan Bantu Mengajar

Bahan-bahan bantu mengajar bolehlah dibahagikan kepada 3 kategori iaitu:-

1.    ABM bukan elektronik iaitu ABM asas  seperti papan tulis, buku teks, papan pamer, buku rujukan, grafik model, papan pengajaran, gambar, carta, grafik, model, surat , lukisan, majalah, risalah, nota-nota, kertas kerja, skrip, fail tegak, bingkai carta pusing, kad imbasaan, kad cantuman, boneka, bahan-bahan permainan dan sebagainya.

2.    ABM berbentuk elektronik seperti filem tayangan, filem jalur, filem slaid, OHP, projektor LCD, pita video, pita rakaman, piring hitam, kad audio, lutsinar OHP, tv atau VCR, cakera padat audio, komputer, internet dan disket komputer.

3.    Bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar  daripada alam semulajadi seperti lakonan, pantomin, lawatan, projek pameran dan realia.



 Kebaikan Bahan Bantuan Mengajar

Menurut Noor Azlan dan Nurdalina (2010), bahan bantu mengajar memainkan peranan penting kearah memahami konsep di dalam proses pengajaran selain daripada bertujuan untuk menarik minat pelajar dalam matapelajaran Matematik. Bahan bantu mengajar merupakan instrumen dalam membantu pemahaman para pelajar.
            Pertama, bahan bantu mengajar juga dikatakan lebih membantu merangsang dunia pelajar untuk pelajar. Penggunaan bahan bantu mengajar juga memberi sumbanagan yang amat besar dalam mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru dan pelajar. Bahan bantu mengajar juga dapat menyelesaikan pelbagai kaedah pengajaran guru yang sentiasa berubah mengikut peredaran zaman (Noor Azlan, Nurdalina, 2010).
            Kedua, penggunaan bahan bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah untuk mengetengahkan konsep. Oleh itu, pelajar dapat melihat sendiri tunjuk cara dan bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru dalam menyampaikan pengajaran dalam bilik darjah. Bahan bantu mengajar yang bersesuaian dengan tajuk matapelajaran Matematik, dapat membantu guru dalam menyampaikan pengajaran dengan mudah.
            Ketiga, penggunaan bahan bantu mengajar juga dapat mencetuskan minat pelajar. Peralatan yang digunakan juga menjadi penggalak dalam penyampaian pelajaran. Bahan bantu mengajar dapat mewujudkan suasana persekitaran yang sesuai kepada pelajar. Jika bahan bantu mengajar digunakan dengan teratur semasa memberi penerangan, pengajaran yang disampaikan akan mencetuskan minat pelajar (Noor Azlan, Nurdalina, 2010). Norma (2004) juga menyatakan bahawa penggunaan bahan bantu yang sesuai akan mendorong minat pelajar untuk melalui proses pembelajaran yang menyeronokkan. Pembelajaran yang menyeronokkan ini dapat membantu para pelajar mencapai objektif pembelajaran seperti yang dilah dirancang.
            Keempat, pelbagai bahan bantu mengajar digunakan sebagai satu cara untuk menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan berkesan. Penggunaan bahan bantu mengajar dalam proses pengajaran amat penting. Ini kerana ia dapat membantu guru menyampaikan pengajaran dengan mudah, cepat serta menarik. Cara penggunaan bahan bantu mengajar hendaklah diuruskan dengan betul dan cekap supaya pelajar dapat memahami dan mengekalkan konsep atau fakta matematik dalam ingatan mereka (Norma,2004) .
            Kelima, menurut Norma (2004) juga penggunaan bahan bantu mengajar sebenarnya memberi peluang kepada pelajar untuk memperoleh pengetahuan melalui penggunaan pelbagai deria seperti deria penglihatan, deria sentuh, dan deria pendengaran.
            Keenam, Saridah (2006) pula menyatakan bahan bantu mengajar Matematik seperti perisian multimedia dapat menyokong pembelajaran kendiri. Perisian perisian memberi peluang kepada pelajar untuk memilih maklumat yang disukai mengikut kebolehan masing-masing kerana pelajar dapat memilih masa, kandungan serta hala tujupembelajaran dengan kadar yang cepat. Pembelajaran dapat dilakukan berulang kali, terutamanya untuk topic yang agak sukar.
            Ketujuh, Bahan Bantu Mengajar (BBM) yang direkacipta seperti jangka sudut khas dapat meningkatkan dan mempercepatkan lagi proses pemahaman konsep dan penguasaan topik penjelmaan kerana pelajar dapat mengaplikasikan sendiri dengan menggunakan bahan maujud untuk direalisasikan dalam kemahiran topik penjelmaan khususnya subtopik putaran (Hamdan, Surizan, 2010)



Mengapa Bahan Bantu Mengajar Diperlukan

Alat bantu mengajar memainkan peranan yang penting di dalam proses pengajaran guru dan pembelajaran murid. Menurut Atan Long (1982), kesedaran terhadap cara pengajaran dan pembelajaran yang hanya mementingkan penggunaan kapur, bercakap dan menggunakan buku-buku teks tidak lagi menjamin keberkesanan pengajaran dan pembelajaran apatah lagi sebagai kaedah untuk menguji dan mencabar keupayaan fikiran, kebolehan dan daya imaginasi murid-murid. Adalah menjadi tugas guru untuk menggunakan alat bantu mengajar yang bersesuai untuk memahamkan pembelajaran yang akan diajar nanti.
Sabri (2000) menyatakan bahawa terdapat tiga kepentingan alat bantu mengajar iaitu:-
i.                    Membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ianya memainkan peranan sebagai membantu tugas guru di dalam menerangkan isi pengajaran.

ii.                  Mengawal disiplin pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran sedang berlaku.

iii.                Mengurangkan kebosanan pelajar semasa berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran.

Menurut Ford Le Roy (1982) guru yang mahir bukan sahaja merupakan seorang pelukis yang dapat mereka bahan pengajaran tetapi seorang pelukis yang dapat memahami perbezaan individu. Beliau juga menyatakan bahawa sesuatu bahan dengan sendirinya tidak akan menghasilkan sebarang perubahan pembelajaran tetapi kemahiran guru menggunakan bahan itu boleh memberikan kesan yang berkekalan.

Menurut Asri (2000), pengajaran tradisional yang hanya tertumpu kepada mendengar penjelasan guru secara teori sahaja tanpa bukti tidak dapat dijadikan peneguhan supaya lebih cepat memahami  dan mengingati dengan berkesan. Sebaliknya pengajaran yang menggunakan alat bantu mengajar dapat mengukuhkan pembelajaran kerana pelajar dapat mengalami apa yang diajar.

No comments:

Post a Comment